OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
aktualizované: 27.10.2024 18:56:44 

Sociálna pedagogika a vychovávateľstvo PDF TRUNI

Reflexie študentov z absolvovania Súvislej praxe 2024

 

 Bc. Ďuračková Martina 

ZŠ s MŠ CI v Dubnici nad Váhom

Mentorka:  PhDr. Alena Kubicová

S výberom zariadenia som spokojná, pretože vybranú školu som navštevovala počas povinnej školskej dochádzky a veľmi rada sa sem vraciam. Sociálna pedagogička má 25 ročnú prax a je v kontakte s absolventami, ktorým vie pomôcť. Minulý rok som praxovala u Mgr. Hájeka, ktorý je sociálny pedagóg na športovej škole a ochotne mu pomáhala aj počas mojej prítomnosti, keďže je začínajúci sociálny pedagóg. Usmernenia a inštrukcie z jej strany boli konkrétne a priame veľmi jednoducho uchopiteľné. Ak som niečo nevedela s ochotou mi vysvetlila alebo pomohla s nájdením vhodnejšej alternatívy.  Na zariadení a práci sociálnej pedagogičky mi najviac imponuje prehľad o jednotlivých triedach a o krokoch do budúcna, čo ide ďalej robiť a najmä, prečo. Aktivity a preventívne programy trvajú niekoľko mesiacov za mojej prítomnosti neboli jedným sedením s triedou považované za vyriešené alebo splnené. Bola to sústavná práca každý deň od znova.  V tejto fáze to bolo pre mňa veľmi časovo náročné a zvolené témy podľa potreby cieľových skupín. Niektoré prípravy mi išli samé od seba a vedela by som s deťmi stráviť na danú tému celý deň. Niektoré bol naozaj ťažké aj pre mňa, čo sa týka fantázie na vedenie hodiny alebo dvojhodinového bloku. Táto prax mi určite pomohla v rámci dobrovoľníctva, kedy som vedela škole navrhnúť možné opatrenia pre svojich žiakov. Nepočetné množstvo prepisovania príprav tak, aby som s tým bola spokojná ja aj moja „tútorka“, ktorá ma mala celý čas na starosti a venovala mi svoj čas. Som veľmi rada a vďačná, že ma k svojim žiakom pustila aj so silnejšími témami, ktoré sme spolu prehodnocovali a pripravovali.  Veľmi negatívne vnímam to, že naša súvislá prax je počas roka viac menej „hoci kedy“ a najmä v čase nášho voľna, preto by som zaradila prax tak, ako funguje program PEP, kedy semester končia skôr a prax majú zastrešenú v Trnave a nemusia chodia klopať od dverí k dverám ako odbor SPV s tým, že potrebujú vykonávať prax. Ďalej by nám veľmi pomohlo, keby je prítomná aspoň na jedno z výstupov vyučujúca našej praxe nie len odborník, ktorý nás má na starosti, verím že časová dotácia neumožňuje takú možnosť, ale ako študent by som veľmi ocenila, ak by táto možnosť bola.

Bc.  Chudjaková Patrícia Školský klub detí zo ZŠ s MŠ Jána Vojtaššáka Zákamenné

Mentorka:  Mgr. Júlia Dibdiaková

Prax v Školskom klube detí hodnotím pozitívne, ujasnilo mi to moje plány do budúcna, kedy by som chcela pracovať v tomto zariadení. Síce nevie, či sa mi podarí uplatniť sa práve v tomto Školskom klube detí, ale snáď niekde určite. Sociálna pedagogika je nádherné povolanie ale myslím, že som sa skôr našla vo vychovávateľstve.  Súvislú prax hodnotím pozitívne, dala nám možnosť vyskúšať si činnosť, ktorú by sme chceli po skončení štúdia vykonávať ako pracovnú náplň. Jediným negatívom súvislej praxe je veľmi zdĺhavé a náročné vypisovanie portfólia, ktoré uberalo na príťažlivosti praxe.                                                                      

Bc. Brisudová Katarína Základná škola s materskou školou Oravská Lesná  ŠKD

katka.brisudova6@gmail.com

Mentorka:  Mgr. Anna Póčiková

Súvislá prax bola pre mňa veľmi prínosná, keďže to bola moja prvá priama činnosť v pozícií vychovávateľky, všetky doterajšie praxe som absolvovala z pozície sociálneho pedagóga, vzhľadom k tomu, že som absolvovala bakalárske štúdium v študijnom programe sociálny pedagóg.  Počas súvislej praxe som si uvedomila v čom vynikám a naopak v čom mám nedostatky, na ktorých musím do budúcna popracovať (napr. si viac veriť v činnostiach, veľakrát som začínala aktivitu s tým, že neviem aká bude reakcia detí). Obávala som sa toho či navrhnuté aktivity budú deti baviť a či sa budú zo záujmom zapájať, pretože som zástanca toho, že všetko čo je nútené nie je prospešné pre ani jednu stranu, teda vo vzťahu vychovávateľ – vychovávaný.  Keďže som v tomto ŠKD absolvovala hospitačnú a participačnú činnosť počas priebežnej praxe, kde som sa cítila príjemne a prijato, čo ma následne viedlo k tomu, že som bola presvedčená, že túto súvislú prax chcem vykonávať opäť v tomto zariadení. Počas súvislej praxe som vedela pohotovo riešiť vzniknuté situácie.   Počas priamej činnosti som zo žiakmi absolvovala viacero aktivít, ktoré boli zameriavané na environmentálnu výchovu. Do aktivít či činností som prelínala jej prvky, ktoré mali pre deti zážitkový charakter.  V školskom klube detí som pracovala s deťmi 1. a 2. ročníka ZŠ v oddelení č. 1. Pred samotným absolvovaním priamej činnosti, som pripravené aktivity vopred konzultovala s expertkou z praxe.

Bc. Fabianová Natália

ŠKD SZŠ Félix

fabianovanat@gmail.com

Mentor: Mgr. Juraj Šimkovič  simkovic.juri@gmail.com

 

V priamych činnostiach som sa cítila naozaj dobre. Aj písanie príprav mi už išli oveľa ľahšie ako písanie participačnej časti, kedy som nevedela čo a ako mám š čím prepojiť, veľmi dlho som nad tým premýšľala a pri priamych činnostiach mi to písanie išlo už samé. Vedela som už čo mám od žiakov očakávať, čo ma môže prekvapiť, na čo si mám dať pozor. A pod.  Bola som šťastná, že sme dokázali naštartovať spoluprácu charity so školou, vďaka tejto praxi. Veľmi ma to tam bavilo a plánujem tam chodievať aj v letnom semestri na dobrovoľné akcie, vypomáhať alebo len tak pozrieť žiakov v klube. So žiakmi som si vytvorila silné putá a aj dlhé rozhovory s expertom, so zriaďovateľkou, riaditeľkou školy mi dali do života veľmi veľa. Obdivujem ich prácu a hlavne prístup, aký tam prevláda.   Prax ako taká je zvládnuteľná, ak je praktikant na správnom mieste, preto by som odporučila študentov posielať za ľuďmi, o ktorých vieme, že sú vo svojom odbore odborníci.  Možno nadviazať spolupráce s istými zariadeniami, školami a pod.      

Bc. Fábryová Kornélia  Centrum pre deti a rodiny, Botanická 46, Trnava

kornelka127@gmail.com  

Mentorka: vych. Mgr. Šoltesová 0905127819

Naučila som sa ako pracovať so žiakmi v norme aj s problémovými žiakmi. Naučila som sa, že je dôležité každému žiakovi venovať čas, dôkladne sa s ním pripraviť a naučiť do školy a aktívne počúvať pri plnení aktivít a vedieť ho prijať takého aký je a dokázať sa vcítiť v akej situácií sa nachádza.  Prax v CDR Trnava hodnotím veľmi dobre. S výberom zariadenia som veľmi spokojná, pristupovali k nám s úctou, vedeli nám poskytnúť informácie, dokázali odpovedať na otázky. Veľmi odporúčam si zrealizovať prax v takýchto zariadeniach – či už je to CDR, RC a iné, pretože človek v takom krátkom čase získa nejaké nové skúseností, naučí sa ako sa má zachovať v nečakaných situáciách a uvedomí si, že každý deň sa v týchto zariadeniach môže stať niečo nové – nezvyčajné. V budúcom pracovnom uplatnení by som sa chcela zamerať na takéto centrá, pretože má to veľmi láka. Tým, že som pracovala počas letných prázdnin 2 roky v Reedukačnom centre ako vychovávateľka, tak som si chcela počas súvislej praxe vyskúšať ako je to v Centre pre deti a rodiny. Som vďačná za takúto príležitosť a možnosť vyskúšať si ako to v tomto CDR funguje.

Bc. Gajdošová Veronika

ZŠ Fándlyho Pezinok

gajdosova.vv@gmail.com

ŠSPG: Mgr. Petra Benčeková

petra.bencekova@icloud.com

V rámci priebežnej praxe som absolvovala hospitácie pri žiakoch na prvom stupni ZŠ a preto sme sa s pani SPG dohodli, že súvislú prax, budem realizovať pre druhý stupeň ZŠ, a to konkrétne pre 9. ročník. Keďže sa škola zapojila do projektu Koalícia škôl za duševné zdravie a pani SPG už svoju sociálno-pedagogickú činnosť, na túto tému, na škole natrčila, rozhodla som sa svoju priamu sociálno-pedagogickú činnosť prepojiť s problematikou duševného zdravia taktiež. Pre 9. ročník sme s pani SPG vytvorili Preventívny program na tému Starostlivosť o duševné zdravie a sebarozvoj. Každé stretnutie obsahuje inú tému, na ktoré sú preventívne aktivity zamerané. 9. ročník sme si s pani SPG vybrali práve preto, pretože prechádzajú veľkými zmenami v ich živote, a to napríklad prestupom na stredné školy. Mnohí žiaci sú pod stresom, vyrovnávajú sa s rôznymi prekážkami, pociťujú úzkosť a podobné stavy, ktoré môžu narušiť aj vzťahy v triede a so samým sebou. Tento preventívny program som navrhla tak, aby som žiakom ukázala, ako si tieto pocity a nepríjemnosti uľahčiť alebo odstrániť, aby som v nich prebudila pocit jedinečnosti, zdvihla zdravé sebavedomie a podporila pozitívnu klímu v triede.  Z praxe si odnášam veľa dobrých spomienok, veľa nových vedomostí a veľa nových zručností, ale taktiež aj priateľstiev. S pani SPG sme sa dohodli, že sa mi počas tohto školského roka bude vždy hlásiť, ak by niečo potrebovala a budeme aj naďalej spolupracovať.  

Bc. Gendiarová Monika

Školský klub detí, Základná škola Záhorská Ves

Rozhodla som sa, že si chcem vyskúšať pôsobenie mimo školstva, chcela som sa dozvedieť viac o tom, ako pracuje oddelenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Napriek môjmu niekoľkomesačnému snaženiu, množstve e-mailovej ako aj telefonickej či osobnej komunikácie sa mi však, bohužiaľ, prax na spomínanom oddelení nepodarilo vybaviť. Dozvedela som sa akurát, že úrady majú nedostatok zamestnancov, ktorí by sa mi mohli venovať, a že ani s podpísanou mlčanlivosťou nemôžem pracovať s osobnými dokumentami. Napriek tomu som sa ale nevzdala, a hľadala som ďalšiu oblasť, v ktorej by som ako sociálny pedagóg či vychovávateľ mohla pôsobiť. Po chvíli premýšľania som sa rozhodla, že si chcem zlepšiť svoje schopnosti pri práci s deťmi, nakoľko som sa cítila ukrátená o bakalársky stupeň vychovávateľstva, keďže som na bakalárskom stupni študovala učiteľstvo v kombinácii, a taktiež som pociťovala nedostatky z dôvodu absolvovania gymnázia, a nie pedagogickej strednej školy.. Na základnej škole som sa cítila príjemne a vítaná, porozprávala som sa aj s učiteľmi, či s pani riaditeľkou. Z konverzácii som cítila záujem o pozíciu sociálneho a špeciálneho pedagóga na škole, nakoľko na škole títo zamestnanci chýbajú, a podľa rozhovorov, ako aj problémových situácii, o ktorých som sa dopočula, by boli na škole prospešní a užitoční. Pani vychovávateľka niekedy realizuje v školskom klube detí preventívne aktivity, počas mojej praxe som sa venovala najmä preventívnym aktivitám, ktoré ocenili deti, ako aj pani vychovávateľka. Pani vychovávateľke sa páčili moje prípravy ako aj realizácia aktivít, ocenila moju zodpovednosť, pripravenosť a ochotu. Aktivity pokladala za inšpiratívne, páčila sa jej rôznorodosť tém.

Bc. Chudinová Júlia

Julka1151@gmail.com  

ŠKD v ZŠ Nábrežná Kysucké Nové Mesto

Mentorka: mariakopaskova0@gmail.com

Na začiatku som sa rozhodovala medzi 2 ale som rada, že som si vybrala pravé toto. Či už zo strany, že mi pani vychovávateľa vždy pomohla a vždy mi všetko vysvetlila alebo z druhej strany a to detí. Vždy som sa bála ísť k tak malým deťom ale nakoniec sa mi to ešte viac páčilo ako so staršími. Som rada, že som si túto prax mohla absolvovať tam, kde som aj bola. Presne takto by som aj ja chcela, keď raz budem vychovávateľkou viesť svoju triedu. Naša priama činnosť sa venovala začleňovaniu Klárky do skupiny žiakov prostredníctvom aktivít. Počas priebehu aktivít sme videli zlepšenie v komunikácií žiakov s Klárkou ale aj záujem Klárky sa skamarátiť so spolužiakmi.  S pani vychovávateľkou sme si telefonovali a povedala nám, že Klárka postupne robí pokroky. Nemá problém chytiť sa s hocikým za ruku, či sadnúť si pri niekom na obede, kde ju pani vychovávateľka posadí – predtým mala iba zopár obľúbených spolužiakov, a keď jej nevyšlo pri nich miesto rozplakala sa. Pani vychovávateľka povedala, to že je rada, že sa deti trošku viac vyformovali ako tím, nakoľko sa na začiatku roka iba postupne spoznávali. Celkovo sa Klárka zapája do aktivít viac a nepotrebuje mať vychovávateľku stále pri sebe. Spolužiaci pekne s ňou komunikujú a aj sa s ňou hrajú. Z tohto vyplýva, že naše aktivity aspoň istou mierou pomohli k tomu, aby Klárka bola začlenená do kolektívu a lepšie sa adaptovala na nové prostredie v škole.

Bc. Klimková Monika

Spojená škola Kráľovnej pokoja v Žiline

monikaklimkova496@gmail.com 

Mentorka:  PhDr. Zuzana Brňaková

Keďže som nemala možnosť priamo vidieť, ako sociálny pedagóg pracuje v školstve, tak som si v rámci súvislej praxe vybrala zariadenie spojená škola Kráľovnej pokoja v Žiline. Budova je rozdelená na tri krídla, kde v jednom krídle sa nachádza materská škola, v druhom krídle základná škola a v treťom krídle gymnázium.  Sociálna pedagogička poskytuje svoju pomoc všetkým žiakom a zákonným zástupcom, ktorý túto školu navštevujú, preto som si vybrala spojenú školu, aby som v rámci svojej praxe mohla nahliadnuť do MŠ, ZŠ a gymnázia a pozrela sa, ako v jednotlivých zariadeniach pracuje sociálny pedagóg a mohla si to aj v rámci praxe vyskúšať.  V závere prax odporúčam a som veľmi rada, že som si mohla vyskúšať prax v tomto zariadení a vyskúšať si prax v školstve. Vymýšľanie rôznych aktivít ma veľmi bavilo, aj keď som mala niekedy stres, čo na tieto aktivity povie sociálna pedagogička a neskôr žiaci ale bola som milo prekvapená, že sa to sociálnej pedagogičke a aj žiakom veľmi páčilo a radi spolupracovali

Bc. Lukáčová Viktória

Centrum pre deti a rodiny v Trnave, Botanická 46

Mentorka:

Všade sa hovorí, že v CDRkách po Slovensku aj v iných krajinách sa dávajú lieky na utlmenie detí aby nevystrájali, aby boli kľudné a aby vychovávateľky nemali veľa roboty s nimi. Bolo zaujímavé zisť, že v dnešnej dobe alebo len v tomto zariadení žiadne takéto utlmujúce lieky deťom nepodávajú. Iba deti, ktoré majú predpísané lieky od doktora, či odborníka  tak dostavajú lieky. Taktiež smutné je, že v tomto zariadení sa tak často menia vychovávateľky. Deti si na niekoho zvyknú, urobia s k nemu cit a za 3 mesiace daná osoba odíde a deti ho už nikdy neuvidia. V budúcnosti by som veľmi rada pracovala ako vychovávateľka v zariadení pre deti a rodiny či už v Trnave alebo niekde doma. Preto som si toto zariadenie vybrala práve na súvislú prax. Prácu v centre pre deti a rodiny som si vybrala hlavne kvôli tomu, že deti sú naša budúcnosť. Niektoré deti nemôžu mať tak krásne detstvo a podnetné prostredie pre svoj vývoj ako sme to mali my. Viem, že deti tu, nemôžu vyrastať so svojimi blízkymi, preto by som im ten čas stavený v centre chcela čo najviac spríjemniť, ukázať im, že aj napriek všetkým prekážkam čo  v živote majú, majú miesto a osoby ku ktorým sa môžu kedykoľvek vrátiť a komu bude na nich záležať.  No a preto by som chcela pracovať v centre pre deti a rodiny                                  

Bc. Palčeková Adriana

Centrum poradenstva a prevencie, Dostojevského 12, Bytča 014 01

ada.palcekova18@gmail.com

Mgr.Lýdia Hofericová: riaditeľka, OZ s 2.atestáciou, sociálny pedagóg + Mgr. Iveta Keblušková

Základnú školu na Ulici mieru 1235 v Bytči som navštevovala i v rámci bakalárskej práce, seminárnych prác, no som v nej i bývalou absolventkou po celých 9.rokoch, pričom je mi toto prostredie známe, rovnako tak i pedagogický zbor. ZŠ sa nachádza pár metrov od CPP, čo bola veľká výhoda v dochádzaní do CPP i ZŠ na Ulici mieru 1235.Sociálna pedagogička nás hodnotila a diskutovala s nami o našich pokrokoch po každej činnosti. Po celkovom ukončení súvislej praxe sme si spoločne sadli v kancelárií CPP, kde som dala sociálnej pedagogičke priestor pre jej celkové hodnotenie mňa, ako praktikantky a mojej vykonanej činnosti. So sociálnou pedagogičkou som v kontakte i naďalej, CPP navštevujem dobrovoľne z hľadiska stráženia detí alebo výpomoci pri príprave stretnutí rodičov podpornej skupiny. Na záver by som chcela dodať, že absolvovanie súvislej praxe mi pomohlo nájsť samú seba, a to z hľadiska mojich pozitívnych i negatívnych stránok, na ktorých budem pracovať i naďalej. Súvislá prax so sebou priniesla drobné obavy, nakoľko mám niekedy problém oceniť samú seba alebo si veriť v tom, čo sa chystám robiť, ale pri posledných činnostiach som pociťovala, ako sa moje sebavedomie a schopnosť presadiť sa napravuje na správnu mieru. V tomto mi pomohla najmä i sociálna pedagogička, ktorá ma vždy podporila i motivovala nevzdať sa toho, po čom túžim. Celkovo hodnotím súvislú prax ako veľmi užitočnú, prínosnú a obohacujúcu skúsenosť. Myslím si, že táto skúsenosť rozhodne pomohla zodpovedať na moje otázky a rovnako tak pomôže zodpovedať i ostatným študentom, ktorí ešte stále stoja na hranici nerozhodnosti v tom, čím chcú profesijne v budúcnosti byť. Až súvislá prax nám, študentom, podľa mňa vypočíta výsledok presvedčenia k tomu, na čo sa chceme v budúcom povolaní zamerať. Ja som sa o tom presvedčila a som vďačná za takúto skúsenosť.

Bc. Palkovičová Milena

Základná škola s materskou školou, Ulica Maxima Gorkého 21, Trnava 

Expert z praxe:

Miroslav Porubčan

0948 948 323

pomocsocialnehopedagoga@gmail.com

Túto prax hodnotíme veľmi pozitívne. Bola to pre nás veľmi dobrá skúsenosť, vyskúšali sme si prácu s rôznou vekovou kategóriou (s menšími žiakmi sa nám pracovalo asi lepšie). Expert z praxe (sociálny pedagóg) bol milý, ústretový, ochotne nám odpovedal na všetky naše otázky, komunikovali sme s ním prostredníctvom mailovej komunikácie, ale predovšetkým sme všetko potrebné riešili osobne. Kladne hodnotíme aj prostredie školy, práce žiakov na stenách v škole (pôsobilo to veľmi pekne), milí pedagogickí zamestnanci. Určite odporúčame realizovať prax v tomto zariadení aj ostatným študentom. Určite to neoľutujú. Nemenili by sme na našej praxi nič, všetko prebehlo veľmi dobre a nemáme žiadne negatívne skúsenosti, ktoré by sme sem uviedli.

Bc. Patayová Dominika

Základná škola s materskou školou, Maxima Gorkého, Trnava

Ja osobne som so sociálnym pedagógom komunikovala o participačnej časti pomerne dlho a dôkladne, nakoľko išlo o moju prvú priamu činnosť na tejto škole a bola som rada, že v tom budeme spoločne. Predstavila som mu niekoľko návrhov na aktivitu a spoločne sme vybrali práve túto. Bolo to najmä z toho dôvodu, že išlo o pomerne jednoduchú aktivitu, ktorou sme avšak naviazali na ďalšie preventívne aktivity, ktoré budú zamerané na rozmanitosť vo svete. Veľmi dobre sa mi so sociálnym pedagógom spolupracovalo, pomohol mi a poradil. S aktivitou som taktiež spokojná, nakoľko si myslím že veľmi dobre pripravila žiakov na ďalšie stretnutie ohľadom tejto témy. So spoluprácou som naozaj veľmi spokojná a cítim sa tu veľmi uvoľnene a príjemne. Taktiež sme spoločne v rámci participačnej činnosti spolu zrealizovali ešte ďalšie tri stretnutia. Jedno z nich bolo pokračovanie na našu prvú aktivitu a pri ostatných sme sa zamerali na prácu s emóciami a látkové a nelátkové závislosti, ktoré sme realizovali u starších žiakov. Musím povedať, že ďalšie dve preventívne aktivity v spolupráci so sociálnym pedagógom boli z môjho pohľadu veľmi dobre zvládnuté, možno aj o niečo lepšie ako prvá aktivita, z čoho sa veľmi teší, keďže už teraz, v tejto fázy mojej praxi mám možnosť vidieť pokrok. Vždy sme sa so sociálnym pedagógom vopred stretli a a spoločne prekonzultovali, čo by bolo v akej triede treba rozvíjať, posilniť a podobne. a danej škole sa nachádza aj veľmi veľa žiakov rómskeho pôvodu a celkovo zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia. Z toho dôvodu sme aj zaraďovali niektoré aktivity, ktoré poukazujú na rôznorodosť nás, ľudí. Práve z toho dôvodu som nerealizovala žiaden preventívny program ale v rámci mojej činnosti išlo o preventívne aktivity/stretnutia s rôznymi triedami či už na prvom stupni alebo druhom stupni.  Podľa toho som aj následne vyberala tému stretnutia. Preventívne aktivity som čerpala z rôznych a viacerých odborných literatúr, viaceré z nich som následne modifikovala podľa mojej potreby a potreby žiakov. Pri viacerých prípravách mi bol taktiež nápomocný sociálny pedagóg, ktorý mi vždy poskytol skvelú radu. Asi sa budem opakovať, no so sociálnym pedagógom sa mi spolupracovala veľmi dobre a som mu vďačná za túto skúsenosť. Žiaci boli taktiež super, ani raz som sa nestretla s nejakým nerešpektujúcim správaním z ich strany a myslím si, že s viacerými som si stihla vybudovať aj veľmi pekný vzťah. 

Bc. Pattrmanová Viktória

Základná škola Tbiliská, Bratislava

Mentorka: Mgr. Helena Gablíková

helena.gablikova@zstbiliska.sk

004212/4488797

 

So sociálnou pedagogičkou sme sa naladili na rovnakú vlnu, veľmi sme si sadli a tá naša spolupráca bola veľmi príjemná. Veľmi dobre sa mi s ňou spolupracovalo. Bola mojich vodcom po celú dobu na praxi.  Od spoznania úžasnej sociálnej pedagogičky, po vybratí si témy až po samotnú realizáciu v danej škola.

So sociálnou pedagogičkou sme viedli jeden veľký rozhovor o mne a o témach, ktoré ma zaujímajú. Spoločne sme sa zhodli, že duševné zdravie je dôležitou témou v 9. ročníku. Preto som navrhla stretnutia zamerané na seba-rozvoj  pre dievčatá 9. A ročníka. Mali so mnou 10 sedení kde sme riešili témy ako je seba-rozvoj, sebaláska, seba-hodnota, seba-vydranie, sebaúcta... Samotná spätná väzba od dievčat mi ukázala, že táto téma ich veľmi zaujala a veľmi ju potrebovali. Som maximálne spokojná. A dali mi nádej, že mladý ľudia idú správnym smerom. 

Bc. Prošeková Veronika

veronikaproseko0917230194@gmail.com

Centrum poradenstva a prevencie v Martine

Mentorka: Mgr. Lucia Ďanovská

0940 987 566

Pre bezpečnosť na pracovisku a v školskom prostredí som absolvovala BOZP v CPP.Hospitačnú činnosť som realizovala na Základnej škole Slovenského národného povstania v Sučanoch kde prebehla 4 hodinovka na tému „nenásilná komunikácia“. Participačnú prax som taktiež realizovala na tejto škole a použila som aktivity z kurzu, ktorý som absolvovala tento rok a to Karty cností vo výchove. Priamu sociálno-výchovnú činnosť som realizovala na Strednej odbornej škole obchodu a služieb Martin. Tam som si pripravila krátky preventívny program na tému rizikového správania  Rasizmus a Šikana. Sociálna pedagogička mi schválila môj nápad a aj prípravy pre zrealizovanie činnosti. Podľa nás je efektívnejší dlhodobejšie programy v jednej skupine ako krátkodobé jednohodinové stretnutia a tam to končí. Žiaci veľmi dobre spolupracovali a aj to bolo na konci nášho programu vidieť v kolektíve. Po zrealizovaní som na seba hrdá a som vďačná za takúto skúsenosť, pretože mi to dalo veľmi veľa do budúcnosti. Navrhla by som aby v Martine školy oslovovali čoraz viac sociálnych pedagóg, odborných pedagógov aby sa neriešila len primárna prevencia a hlavne aby tam kde je to potrebné bol sociálny pedagóg a neriešilo sa to len za dvermi „riaditeľne“ primárna prevencia nestačí tam kde už je potrebný druhý a tretí stupeň prevencie a týmto by aj CPP mohla prispieť tým, že dá do pozornosti aj tieto možnosti prevencie pre školy v Turci.

Bc. Saskia Szőkeová

ECAV CZ Staré Mesto Bratislava, DDT

Mentorka: Liberčanová

Prax mi dala veľa skúseností, hlavne motiváciu, ktorú by som chcela využiť v mojom zamestnaní. Veľmi sa mi páčili kreatívne činnosti, ktoré neboli len z vystrihovania papiera. Avšak sa mi lepšie pracovala s menšou skupinkou. Ak sme mali príležitosť, pozorovala som aj ostatné skupinky a mala som pocit, že by jedna z nich potrebovala prísnejšie pravidla. Ale neviem posúdiť či by to bolo fér voči ním pri porovnaní s ostatnými skupinami. Skúsenosti z tohto tábora by som vedela uplatniť pri realizovaní výchovných aktivít v školskom klube detí. Po skončení štúdia, by som rád/-a pracoval/-a ako vychovávateľ v školskom klube detí  preto absolvovaná súvislá prax ma motivovala robiť aj iné veci ako strihanie papiera a hlavne som získala mnoho skúsenosti, ktoré viem uplatniť v mojej budúcej profesií. 

Bc. Slabá Frederika

Základná škola Martinská 20 Žilina

Mgr. Lenka Michalcová

Za pozitíva vnímam to, že vďaka praxi som spoznala nové zariadenie, nových odborných, pedagogických zamestnancov a deti. Kvôli nim som získala nové informácie, ktoré využijem vo svojej budúcnosti a budúcom zamestnaní.  Vďaka praxi sa mi potvrdilo, že deti súčasnej doby sa snažia ísť dobou a robia všetko, aby boli moderné a zapadli do kolektívu, čo spôsobuje vznik a zhoršovanie sociálno-patologických javov. Tu veľkú rolu zohrávajú pedagogickí a odborní zamestnanci (sociálny pedagóg) a rodičia, ktorí môžu pomôcť deťom v ich probléme, ktorý ešte nie je, ale môže byť, poprípade je a snažíme sa daný problém eliminovať alebo odstrániť.  Nič by sme nemali brať na ľahkú váhu, ale mali by sme dokázať dieťa vypočuť a snažiť sa mu pomôcť.  Pevne verím, že sociálna pedagogika pôjde viacej do popredia a bude sa robiť väčšia osveta. Tiež je potrebné sa viacej v školskom prostredí venovať sociálno-patologickým javom a snažiť sa zabrániť ich vzniku. To docielime, ak sa na školách budú nachádzať odborníci a budú v školskom prostredí prebiehať rôzne preventívne aktivity a činnosti, ktoré poslúžia deťom na lepšie získavanie informácií o negatívnych javoch. 

Bc. Stopková Veronika

Centrum voľného času Považská Bystrica

Mentorka: Mgr. Elena Martinková

Expertka s ktorou som mala možnosť spolupracovať je odborníčka vo svojom odbore. Má dlhoročnú prax, čo ju doviedlo až k tomu, že je v súčasnosti riaditeľkou zariadenia. Pracuje však stále rovnako aj s deťmi ako sa stará o chod zariadenia. Vďaka nej som mala možnosť nahliadnuť do chodu zariadenia a pracovať s príjemnou skupinou detí. Súvislá prax ma obohatila o mnohé poznatky, ktoré využijem v budúcej praxi. Veľmi rada by som pracovala v prostredí ako je toto. Stretla som sa so zaujímavými deťmi o ktorých som sa dozvedela mnohé veci. Spoločne sme pracovali na aktivitách a spoznávali sa. Klíma sa v skupine zlepšila a deti majú osobnejší vzťah medzi sebou navzájom. Vďaka súvislej praxi som si uvedomila aké dôležité je aby sme už počas štúdia nadobúdali praktické skúsenosti

Bc. Štefundová Natália

stefundovanatalia@gmail.comZŠ Alexandra Dubčeka v Martine ŠKD Slniečko

Mentor:  Mgr. Michal Tomasy

Počas praxe sa zameriame na spoluprácu a empatiu v kolektíve. Pripravili sme si aktivity na podporu spolupráce a empatie, ktoré budú realizované v poobedňajších hodinách po vyučovaní v školskom detskom klube – Slniečko. Pre mňa bol najväčším problémom nájsť si prax, pretože veľa škôl sa ma odmietlo alebo sa vôbec neozvali. Preto by som rada navrhla mať nejaký zoznam škôl, ktoré by vzali praktikantov. Tento zoznam posunúť ďalej študentom, aby vedeli na ktoré školy sa obrátiť pri viacerých neúspešných pokusoch nájsť školu alebo iné zariadenie na prax.

Bc. Tomšíková Paulína

Letný tábor CZ Staré Mesto ECAV

 

a 

 

školský klub detí SZS Félix

Tento tábor my dal veľa nových skúseností a návrhov hlavne ako využiť karty cností. Viac menej som zhrnutie napísala v reflexii, no zistila som, že práca v tábore nie je moja budúcnosť. Viem si predstaviť ho viesť, zorganizovať a iba naň dohliadať. Skôr sa vidím v tej práci v školstve. Dlho som nad tým premýšľala. Som rada za takúto skúsenosť hlavne teda kvôli kartám cností. Tým by som tento záver ukončila. 

Táto prax v takomto školskom klube bola pre mňa tá najlepšia. Nikde som nevidela takýto prístup učiteľov, žiakov a rodičov žiakov. Všetci medzi sebou vedia spolupracovať a komunikovať tak ako nikde asi. Teda z mojich doterajších skúseností. Táto prax ma len ujasnila v tom, že v takomto sektore by som chcela pracovať aj v budúcnosti. Aj v tejto praxi sa použili aktivity s pomocou kariet cností, ktoré krásne vyšli a som veľmi rada, že sa žiaci vďaka tomu niečo nové naučili. Bolo to všetko krásne prepojené a dokončené a neviem sa dočkať ďalšej spolupráce s nimi. 

EFŠ

Bc. Bunová Miroslava

miribuni@gmail.com

DC Slovinská, Bratislava

Mentor: p. Jakubíková

 

Práca kvázi s deťmi z ulice ma neskutočne baví a napĺňa, ponúkať im chýbajúce podnety a vidieť to nadšenie v očiach. Keď sa z apatických detí s nezáujmom takmer o nič, stávajú ľudia s víziou a motiváciou. Neviem ako dlho im to vydrží, treba aj zmenu prostredia do ktorého sa vrátia- práve z toho dôvodu by som chcela pracovať ako sociálny pedagóg v tomto zariadení. V kolektíve sa mi dobre pracovalo, veď sa poznáme. Deti boli perfektné, prijali ma medzi seba. Som rada, že som im aj dospelým mohla priblížiť moje mesto, na ktoré som patrične hrdá, sprostredkovať im toľko zážitkov a rozšíriť regionálne povedomie. To sa podarilo aj vďaka dobrým krajanom.

Bc. Dobošová Jana

ZŠ s MŠ Koš

Expert z praxe:

Mgr. Simona Mašanyiová

 

Súvislá prax ma obohatila, získala som poznatky a skúsenosti odborníkov, boli ústretoví a nápomocní. Taktiež oceňujem bezprostrednú prácu a záujem klientov – žiakov. Aktivity ich pozitívne zaujali, čo sa prejavilo i v záverečných reflexiách.  Po skončení štúdia by som rada pracovala v oblasti sociálnej pedagogiky na základnej škole. Podnety na preventívne programy vychádzajú priamo zo situácii a okolností z každodenného diania v škole, v triede, v rodine.   

Bc. Havlíčková Silvia

Súkromná materská škola SOVIČKA, Vlárska 25, 831 01 Bratislava (montessori)

Mentorka ŠPG: Mgr. Kauzlaričová Zuzana zuzana.kauzlaricova@gmail.com

Keďže naše kompetencie (po ukončení štúdia) nás budú oprávňovať vykonávať prácu s ľuďmi (či už s deťmi alebo dospelými), je potrebná dôsledná príprava nielen po stránke teoretickej, ale aj po stránke praktickej. Preto je veľkou výhodou, že dostávame možnosť vyskúšať si prácu „na ostro“, s možnosťou odbornej pedagogickej podpory v podobe súvislej praxe.  Mojou voľbou je predškolské zariadenie – súkromná materská škola SOVIČKA v Bratislave. Zistenie, že svoju prax (priebežnú a aj súvislú) môžem vykonávať práve v tejto materskej škole bolo pre mňa veľmi potešujúce hlavne z toho dôvodu, že materskú školu navštevuje 28 (prihlásených) detí, takže je to zariadenie rodinného typu, kde je možnosť individuálnejšieho prístupu k deťom ako v klasickej (štátnej) materskej škole. Pre svoju sociálno-pedagogickú prax som si zvolila multikultúrnu oblasť, nakoľko považujem za veľmi potrebné, aby sa v deťoch už od útleho detstva formovala tolerancia, ohľaduplnosť a prijatie nového, pretože si myslím, že len človek s otvorenými očami, otvoreným srdcom a otvorenou mysľou môže byť prospešný pri tvorení a zveľaďovaní kultúrneho a spoločenského života na Zemi. odporúčam všetkým študentom, aby si na svoju prax vybrali zariadenie, ktoré je „ich srdcu blízke“. Som rada, že mi nikto neprikazoval, aby som išla vykonávať svoju prax do základnej školy alebo do CVČ. Je veľmi dobré, že je toto rozhodnutie nechané na samotnom študentovi. Veľmi oceňujem ponuku pomoci a poskytnutia rady zo strany vyučujúcej. Z môjho pohľadu to bola „istota“, ktorú som mohla využiť, ak by som prišla do slepej uličky a nevedela si dať rady.

Bc. Chabadová Katarína

chabadova12300@gmail.com

Centrum sociálnych služieb LÚČ, Žilina

Mentor:  Mgr. Ľubomír Šmehyl  0902 457 577

Zariadenie CSS Lúč som si vybrala na základe pracovného pomeru, kde sme sa dohodli vopred na výkone práce k mojej praxi, ktorú v zariadení reálne nerobím a na základe vzdelania, by som ju robiť mohla. Dohodli sme sa, že ak bude práca na základe praxe fungovať aj na strane PSS, budem mať rozšírené kompetencie. Podľa našej dohody sa budeme sústrediť na dovzdelávanie detí s psychiatrickými  diagnózami, problémami správania a ťažkým hendikepom. Na prácu sa teším, pretože ju budem vykonávať v známom prostredí s výhodou poznania PSS.  Prax som absolvovala úspešne, a sama som bola prekvapená, že to šlo veľmi dobre. Chcela by som sa poďakovať zariadeniu CSS Lúč, že môžem pôsobiť na tak úžasnom mieste a neustále sa učiť a dovzdelávať. Prax je najlepším učiteľom. Častokrát keď sedím v škole a počúvam alebo čítam povinnú odbornú literatúru si poviem, že sa s tým nestretnem a som na vážkach, či pri tom nestrácam čas, no keď naozaj príde ku situácií, s ktorou som sa oboznámia v škole, musím uznať, že nie je nad odbornosť profesionálov.

Bc. Koltunová Kopecká Zuzana

Centrum pre deti a rodiny, Dunajská Streda

Mentorka: Mgr. Edita Šátorová, Mgr. Martin Elšík

Centrum pre deti a rodiny, Dunajská Streda je zariadením orgánu sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately, ktoré pobytovou formou zabezpečuje nepretržitú opatrovateľskú a výchovnú starostlivosť deťom tu umiestneným. Jednou z dôležitých služieb poskytovaných centrom je zabezpečovanie ambulantných a terénnych opatrení, ktoré sa terénne sociálne pracovníčky snažia vo väčšej miere vykonávať najmä v prirodzenom rodinnom prostredí, kedy cestujú za rodinami do miesta ich pobytu. Ako mi bolo vysvetlené vedúcou sociálneho úseku, cieľom  takejto práce v rámci ambulantných a terénnych opatrení je prevažne zmierňovanie a predchádzanie sociálne patologických javov v rodinách a tým zamedzenie vyňatia dieťaťa z prirodzeného rodinného prostredia. V rodinách sa pokúšajú sociálne pracovníčky pomôcť najmä so zlepšením sociálnych vzťahov v rodine, čím dokážu zmierniť výchovné problémy u detí, predísť vyňatiu detí z rodín, pomôcť v oblasti rozvoja rodičovských zručností, či so sprostredkovaním práce. V rámci takýchto služieb sa tiež snažia pôsobiť preventívne, kedy sa s klientami bavia na tému nevhodnosti používania návykových látok a ich dopadu na fungovanie rodiny, alebo na témy vyhýbania sa násilia v rodine. Táto časť práce terénnych sociálnych pracovníčok mi pripomínala náplň práce sociálneho pedagóga v rámci preventívneho pôsobenia. Aktuálne preventívne aktivity v centre zastrešujú psychologička a sociálne pracovníčky, avšak vzhľadom na nedostatok času a prostriedkov vo veľmi zriedkavých intervaloch – takpovediac v čase, kedy sa už určitý problém medzi deťmi vyskytol. Keďže vedenie centra uvažuje do budúcna rozšíriť svoj team o špeciálneho pedagóga, pojala som svoju činnosť počas praxe ako možnosť priblížiť im taktiež potrebu využitia sociálneho pedagóga, ktorý by mohol týmto spôsobom odbremeniť od preventívnej sociálnej činnosti ostatných členov teamu. Odporučila by som každému potencionálnemu sociálnemu pedagógovi sa v rámci svojej praxe zamerať na zariadenie v ktorom sa v budúcnosti vidí, aby si týmto spôsobom dokázal „ochutnať“ aj skryté fakty o tomto zariadení a včas sa rozhodnúť, či je pre neho to správne. člen odborného teamu v podobnom zariadení, nakoľko moje bakalárske štúdium bolo zamerané na sociálnu prácu a táto práca je mi rovnako blízka ako práca pedagogická, preto si myslím, že sociálna pedagogika je pre mňa ten najlepší program, pre aký som sa mohla rozhodnúť. 

Bc. Kukurdíková Eva

Spojená škola Kráľovnej pokoja

evakukurdikova@gmail.com

Súvislú prax som vykonávala v zariadení, kde som v minulom akademickom roku absolvovala aj priebežnú prax s participačnou časťou. Konkrétne ide o Spojenú školu Kráľovnej pokoja v Žiline. Už počas prvej skúsenosti s touto školou a sociálnou pedagogičkou PhDr. Zuzanou Brňákovou som sa cítila byť prijatá a jej srdečnosť a otvorenosť ma veľmi milo prekvapila. Do tejto školy som išla teda s istotou a veľkou radosťou.  Výkon priamej sociálno-výchovnej činnosti som si zvolila na základe mojej diplomovej práce, na ktorej už pracujem. Prax pozostáva z desiatich aktivít ako preventívneho programu, ktorý sa nesie v duchu prevencie proti dezinformáciám. Názov preventívneho programu je Nenechaj sa oklamať. Práve v tejto oblasti prevencie vidím nezastupiteľné miesto školského sociálneho pedagóga, ktorý sa môže mládeži venovať v plnej miere. Počas môjho výkonu som sa s istotou mohla o experta z praxe oprieť.  Čo sa týka môjho konkrétneho výkonu sociálno-výchovnej činnosti, cítila som sa ako „ryba vo vode“, čo som nečakala.

Bc. Laššanová Anna

anna.lassaova@gmail.com

ZŠ s MŠ Hany Ponickej v Haliči

Mentorka SPG: Mgr. Jana Chamuľová (UMB BB)

Absolvovaná súvislá prax ma utvrdila v tom že tá práca ma nie len že baví ale aj napĺňa. Keď že pracujem ako pedagogický asistent častokrát vypomáham soc. pedagogičke pri preventívnych aktivitách. Cítim dôležitosť a potrebnosť tohto povolania na každej škole pretože situácia sociálnopatológických javov ktoré častokrát končia tragicky je alarmujúca. Na priek tomu že dodnes stále na niektorých školách sociálneho pedagóga vnímajú ako asistenta, verím že sa raz uznajú dôležitosť tejto profesii a potrebnosť na každej škole. Neexistuje škola bez šikanovania, iba škola ktorá si to nechce priznať. Prax mi ponúkla veľa priestoru na realizovanie môjho návrhu na preventívny program, ktorý by som chcela  použiť ako výskum vo svojej diplomovej práci. Dozvedela som veľa vecí, ktoré mi pomôžu lepšie zapracovať na preventívnom programe. Vďaka praxi som si uvedomila, že niektoré aktivity by bolo dobré do budúcna zvážiť a iným venovať viac času. Prax mi otvorila oči aj v tom, že nie je všetko tak ako si doma predstavujem pri písaní príprav. Veľmi mi pomohla aj sociálna pedagogička, ktorá mi vždy poskytla spätnú väzbu, ktorá bola pre mňa veľmi nápomocná a poučná.

Bc. Ločei  Jaroslav

ZŠ s MŠ Diviaky nad Nitricou

Za celý čas mojej priamej činnosti mi pani vychovávateľka nezasahoval do procesu výchovy. Po ukončení priamej činnosti sme sa spolu porozprávali o priebehu SV činnosti. Veľmi oceňujem aktívny prístup všetkých žiakov ŠKD, ktorí pracovali bez vážnych problémov v správaní pri samotných aktivitách. Aj keď ma pani vychovávateľka upozornil na dve deti, že majú problémy v správaní, ja som ich nezaznamenal. Negatívum vidím v tom, že som si zo začiatku časovo neustriehol najmä strednú fázu a na reflexiu mi zostalo menej času.

Zaskočilo ma, že v plánoch ŠKD nie je zaradená časť mediálnej výchovy, preto moje odporúčanie je, zaradiť tento druh do plánu, nakoľko si myslím, že je v dnešnej dobe veľmi potrebné vychovávať deti tak aby vedeli rozpoznať čo im média servírujú, čo si z toho vybrať a ako to ďalej použiť.

Bc. Michálková Martina

Komunitné centrum Ruka v ruke

Mentorka SPG: Mgr. Adriana Barníková  0944 150 670

 

Za pozitíva súvislej praxe pokladám predovšetkým možnosť realizovať sa ako potencionálna sociálna pedagogička v tomto druhu zariadenia, ako je komunitné centrum. Pracovať s 2,5 ročnými deťmi bola pre mňa nová skúsenosť, vďaka ktorej som získala nové poznatky s prácou tejto vekovej kategórie detí. Situácie, ktoré na súvislej praxi nastali sa nedali vopred predpokladať, myslím si však, že som sa s nimi popasovala najlepšie, ako som mohla. Práca s touto kategóriou detí ma naučila veľmi veľa, predovšetkým trpezlivosti. Pozitívne vnímam aj to, že som každý pondelok s nadšením kráčala do komunitného centra na prax, čo značí aj moje pozitívne pocity a skúsenosti, ktoré si odtiaľ odnášam.  Čo sa týka negatív súvislej praxe, nenájdem ani jedno, ktoré by stálo za povšimnutie. Prvý deň som sa obávala, že ma neprijmú deti a nebudú chcieť so mnou spolupracovať, že budem mať problém ich správne motivovať. Moje obavy však boli zbytočné, pretože všetci ma prijali aj deti aj rodičia, ktorí na každej aktivite boli nápomocní.  Jediné čo by som z môjho pohľadu mohla komunitnému centru odporučiť je psychológ, ktorý by bol rodičom v čase miniškôlky k dispozícií. V čase, kedy sa sociálna pedagogička venuje deťom, by sa rodičia mohli poradiť so psychológom. Taktiež pre veľký záujem o miniškôlku by bolo prínosné zamestnať ešte jednu sociálnu pedagogičku.

Bc. Náhalková Mária

Základná škola Kupeckého 2606/74, Pezinok

Karty cnosti nepoznal tam nikto tak som im ukázala aktivity na daný charakter a snažila som ich prispôsobiť mesiacu október mesiac k úcte starším. Určite vykonávanie súvislej praxe bolo vyhovujúce a zaujímavé, lebo som to realizovala priebehu jedného mesiaca, lebo keby som robila dlhšie nemuseli na mňa mať čas v rámce praxe alebo mali iné plány v iných mesiacoch. Určite súvislú prax treba zrealizovať v čase kedy má odborník čas a nie kedy sa študentovi chce a prax ukončí s oneskoreným. Počas súvislej praxe som sa naučila ako mám pracovať s deťmi, čo robiť ak sa aktivity nezrealizujú ako máš napísanú, vedieť improvizovať alebo urobiť podobnú aktivitu, ale iným spôsobom. Určite na sociálneho pedagóga musím ešte veľa toho sa učiť a prípadne zvažujem si spraviť doplňujúce pedagogické štúdium a socioterapeutický výcvik, ktorý by som vedela uplatniť ako sociálna pedagogička na škole alebo učiť pedagogiku na stredných odborných pedagogických školách a naučiť ich nie len teóriu ale aj praktické činnosti čo môžu ako budúci pedagógovia v rámci praxe využiť ako napríklad kurzy muzikoterapie, artterapie alebo karty cnosti. 

Bc. Ondrová Veronika

Centrum poradenstva a prevencie, Letná 66, Spišská Nová Ves  Elokované pracovisko, J. Fabiniho 3, Spišská Nová Ves – bývalé CŠ

Chcem spoznávať ľudí, riešiť ich problémy, prinášať im nové dôležité poznatky a chrániť ich pred nebezpečenstvom tohto sveta. Z toho dôvodu je centrum prevencie a poradenstva dokonalým výberom.  Bola som nadšená keď mi riaditeľka centra zavolala a vravela, že môžem dôjsť k ním na prax. Moje nadšenie sa ešte zväčšilo keď som zistila, že mojou expertkou bude sociálna pedagogička z bývalého centra špeciálno-pedagogického poradenstva a prevencie. Bola som rada, že môžem vidieť úlohu sociálnej pedagogičky aj pri práci so zdravotne-znevýhodnenými žiakmi. (Sociálna pedagogička z elokovaného pracoviska CPP pracuje so špeciálnymi základnými školami. Celkový počet doteraz evidovaných klientov je 4150). Očakávala som, že táto prax bude cestou, po ktorej získam široký pohľad na rôzne sociálno-pedagogické techniky, metódy, nástroje, postupy v rámci poradenstva či prevencie, ktoré mi pomôžu lepšie porozumieť úlohu sociálneho pedagóga. A tak sa aj stalo. Poslanie sociálneho pedagóga mi je znova bližšie a posledným bodom, kedy vo svojom živote pochopím sociálnu pedagogiku na úplnej úrovni bude, keď sa sociálnou pedagogičkou stanem ja.

Bc. Papánová Kristína

k.papanova4@gmail.com

Mentorka: ŠŠPG  Mgr. Miriam Kazimírová

 

Prax som realizovala na ZŠ. M. Kukučína v Donom Kubíne. Pre toto zariadenie som sa rozhodla, pretože mi je blízke. Chodila som tu do základnej školy. Myslím, že na mojej výchove zamestnanci majú veľkú zásluhu. Preto som aj ja chcela pomôcť im so žiakmi, učiť či pomáhať. Chcela som vidieť ako zamestnanci pracujú ako plnia ciele a podobne.  Keďže pracujem ako vychovávateľka mám skúsenosti  s prácou v ŠKD, preto by som si chcela vyskúšať aj prácu sociálneho pedagóga. Absolvovaná súvislá prax mi  dala nový pohľad  na  prácu  soc. pedagóga.

Bc. Rydziová Monika

monika.pros@centrum.sk

Súkromná základná škola Wonderschool, školský klub detí Biliková 34 v Bratislave

Mentorka:  Bc. Šuleková

Ako možnosť absolvovania súvislej praxe som si zvolila zariadenie SZŠ Wonderschool – školský klub detí, v ktorom pracujem na plný úväzok ako vychovávateľka I. oddelenia. Pod dohľadom vedúcej školského klubu p. Bc. Šulekovou som absolvovala súvislú prax v rozsahu 20 hod.  Hoci v tomto zariadení pôsobím už piatym rokom, štúdiom odboru sociálny pedagóg a vychovávateľstvo sa mi otvárajú nové cesty a možnosti ako svoju prácu obohatiť o nové postupy a premostiť teoretické poznatky z VŠ štúdia s praxou. Absolvovanie súvislej praxe považujem za veľmi dobrú skúsenosť, kedy má študent možnosť overiť si nadobudnuté teoretické poznatky počas VŠ štúdia priamo v praxi. Splynúť s dianím konkrétneho zariadenia, riešiť náhle vzniknuté situácie a stretnúť sa s každodennými problémami, dáva študentovi priestor uvedomiť si, čo všetko so sebou prináša práca s deťmi v školskom prostredí, ale aj mimo neho. Súvislá prax dáva študentovi príležitosť rozhodnúť sa, či sa vo svojej budúcej profesii bude chcieť aj naďalej venovať profesii  sociálneho pedagóga alebo vychovávateľa.  

Bc. Šandorová Gabriela

Denný stacionár , MIMA- Vranov nad Topľou

Celkovo vzaté, súvislá prax v dennom stacionári môže byť náročná a zároveň pohlcujúca. Je dôležité byť otvorený novým skúsenostiam a neustále sa rozvíjať ako odborník v oblasti sociálnej pedagogiky. Podnety a odporúčania vychádzajúce z rôznych situácií môžu pomôcť posilniť profesionálne schopnosti a prispieť k kvalitnejšej praxi.   

Bc. Štefanková Dominika

dominikastefankova12@gmail.com

Mentorka: Mgr. Zuzana Kauzlaričová

Mgr. Patrik Jenat 

patrik.jenat@gmail.com

Keďže naša pani riaditeľka je otvorená novým veciam a každého svojho zamestnanca podporuje v jeho nápadoch, rozhodla som sa, že súvislú prax budem absolvovať a konzultovať s triednym učiteľom triedy včielok v pobočke na Ambrovej ulici, keďže po ukončení môjho štúdia by sme mohli spolu spolupracovať ako odborní zamestnanci (keďže učiteľ v tejto triede  sa aktuálne venuje ďalšiemu štúdiu na VŠ v odbore psychológia), tak isto ako aj so špeciálnou pedagogičkou, s ktorou som v letnom semestri absolvovala hospitačnú a participačnú prax.  Aj keď to bolo niekedy ťažké skĺbiť pracovné povinnosti s praxovými a nájsť si čas na spoločnú konzultáciu pred samotnou realizáciou praxe, snažili sme sa túto povinnosť dodržiavať a vždy si zhodnotiť, čo by bolo vhodné a čo, naopak, nevhodné použiť v rámci hodiny s deťmi. Niekedy sme však konzultáciu pred hodinou nestihli ale vždy po realizácií priamej činnosti sme sa k tomu vrátili a všetko si zhodnotili, čo môžeme vidieť v celku podrobných analýzach hospitovanej činnosti. Vďaka Vašej facebookovej stránke som sa dostala k dvom zaujímavým školeniam, ktoré môže využiť aj sociálny pedagóg a zároveň sa dajú aplikovať aj v MŠ, a tými školeniami sú: Výchova k cnostiam a Zippiho kamaráti. Príprava, realizácia a zhodnotenie súvislej praxe je veľmi náročný proces, ktorý však ako budúci sociálni pedagógovia musíme absolvovať. Vďaka tejto praxi som si mohla vyskúšať komplexnú činnosť, ktorá sa týkala kariet cností vo výchove. Tak isto by som sa chcela v budúcnosti venovať programu Zippiho kamaráti vo všetkých štyroch pobočkách materskej školy. Avšak k tomu je potrebné, aby sa moje povinnosti triedneho učiteľa zredukovali a aby som mohla po ukončení VŠ aspoň čiastočne pracovať ako sociálny pedagóg a otvárať s deťmi rôzne témy, ktoré sú pre ich kritické myslenie a rozvoj potrebné. Čo by som tu chcela spomenúť je aj to, že ma tieto deti prekvapili svojou schopnosťou prepájať iné cnosti v rámci rôznych aktivít. Naschvál som si tie cnosti do prípravy rozpísala, aby som mala aj ja prehľad dopredu v tom, na čo sa s deťmi treba zamerať. Predpokladala som, že ich budem musieť viacej navádzať k tomu, čo by som chcela od nich počuť. Avšak deti boli veľmi šikovné a väčšiu časť cností dokázali identifikovať správne. Tu som si tak v mysli povedala, že pravdepodobne to má všetko zmysel a tie deti si predsa len niečo z našich spoločných hodín odnášajú. Výkon priamej činnosti bol pre mňa niečím novým, pretože som predtým deti neučila len s tým cieľom, aby som s nimi rozvíjala len ich kritické myslenie a emocionálnu stránku. Predtým som sa vždy sústredila len na vedomosti a na to, aby sa k sebe vedeli pekne správať. 

Bc. Tisoňová Miroslava

0948 606 584

ZŠ a MŠ Gaštanová, Gaštanová 56, 010 07 Žilina

2 sociálne pedagogičky v MŠ!

Mentorka: Mgr. Andrea Bugáňová naša absolventka, spolupracujú s CPP Žilina, SPG Mgr. Viera Truchlá.

Pozitíva – získala som prehľad o činnosti a organizácií sociálneho pedagóga v MŠ, mala som možnosť vidieť sociálneho pedagóga pri práci počas realizovania rôznych preventívnych aktivít, oboznámila som sa s dokumentáciou MŠ, so štátnym vzdelávacím programom pre materské školy a školským vzdelávacím programom pre predprimárne vzdelávanie v materskej škole „Malý Gaštanko pozná svet“. Získala som zručnosť tímovej spolupráce pri realizácií sociálno – výchovných činnosti, pedagogické spôsobilosti pri riadení a organizovaní pri realizácií jednotlivých aktivít, komunikačné zručnosti pri práci s deťmi. 

Negatíva – časová náročnosť na prípravu aktivít, pomôcok, a ich realizáciu vzhľadom k tomu, že som sa musela pripravovať aj do zamestnania. Veľkú časť prípravy som venovala aj k získavaniu a štúdiu odbornej literatúry. 

Návrhy a odporúčania – navrhovala by som naďalej pokračovať v praktickej príprave a v uplatňovaní teoretických poznatkov v praxi v rámci celého jedného študijného ročníka a nie len  v priebehu jedného semestra

Bc. Uher Weberová Vanesa

Materská škola Sovička, Vlárska 25, Bratislava

vanesaweber30@gmail.com

Mentorka:  Mgr. Zuzana Kauzlaričová

ZUZANA.KAUZLARICOVA@GMAIL.COM

Na realizáciu svojej súvislej praxe som si vybrala súkromnú materskú školu Sovičku, konkrétne na Vlárskej 25, Bratislava. Toto zariadenie som vnímala za najvhodnejšie nakoľko sa tu nachádzajú deti predškolského veku.  Svoju budúcnosť vidím vo vykonávaní kvalitnej práce sociálneho pedagóga, ktorý sa bude venovať najmä deťom predškolského veku. Svoju budúcu prácu beriem veľmi vážne a preto je pre mňa svedomitá príprava na toto povolanie prioritou číslo jedna.  Vo svojom programe sa venujem najmä činnostiam, ktoré u deti predškolského veku rozvíjajú prosociálne správanie. Najviac sa v svojich prosociálnych činnostiam venujem rozvíjaniu cností a emočného vnímania seba a svojho okolia. Využívam rôznorodé činnosti, ktoré verím, že budú pre deti zaujímavé, prínosne a v neposlednom rade zábavné.  Som vďačná, že sa mi podarilo realizovať prax zrovna v tomto zariadení. Jediné negatívum mojej praxe by som videla v tom, že som nepracovala konkrétne so sociálnym pedagógom. Ale povedala by som, že zariadenie sa dostatočne venuje prosociálnej, environmentálnej výchove, zároveň som videla, že pani učiteľka najviac ocenila aktivity, ktoré boli brané aj ako prevencia proti šikane. Páčila sa mi možnosť vybrať si zariadenie podľa svojho vlastného uváženia. V budúcnosti chcem pracovať s deťmi v predškolskom veku, takže vnímala som dôležitosť dostať sa do takéhoto zariadenia. Náročnejšie bolo pre mňa venovanie sa denníku z praxe popri pracovným a študijným povinnostiam, avšak chápem jeho podstatu. Verím, že niekedy v budúcnosti využijem všetky prípravy, ktoré som pripravovala a následne realizovala. Mrzí ma, že je nedostatok sociálnych pedagógov v praxi a nie je až tak jednoduché sa ku niektorému dostať. Preto som veľmi vďačná, že som mala šťastie na pani vychovávateľku, ktorá sa venuje dlhodobo prosociálnej a environmentálnej výchove a sama ich berie za dôležité. 

Bc. Vážanová Karolína

Základná škola s materskou školou Nitrianske Pravno

Mentorka:  0908732052

Mgr. Lucia Vrábelová

 

 V roku 2006 sa materská škola spojila so základnou školou a vznikla Základná škola s materskou školou – Grundschule mit Kindergarten. Základná škola spolu teda s materskou školou patria medzi 5 škôl na Slovensku, ktoré poskytujú vzdelanie občanov Slovenskej republiky, príslušníkom nemeckej národnostnej menšiny už v prvých rokoch materskej školy až po 9. ročník základnej školy. Bolo mi teda umožnené aktívne sa zapojiť do tvorby a realizácie aktivít v materskej škole v Nitrianskom Pravne. Pani učiteľky vo mne ako v sociálnom pedagógovi videli pomoc pre deti, ktoré ju potrebovali, no aj pomoc pred možnými negatívnymi javmi a tieto skúsenosti mi poskytli neoceniteľne poznatky o tom, ako ovplyvňovať vývoj a výchovu detí v tomto citlivom období. Pre materskú školu navrhujú stále sociálneho pedagógova alebo teda podporný tím, ktorý by aktívne pôsobil len na pôde materskej školy, no sama to zhodnotila tak, že je to v súčasnosti skôr nereálne a je to možno vidina budúcnosti. No sama pani riaditeľka bola oboznámená s mojimi kompetenciami a taktiež zhodnotila, že by bolo veľmi dobre mať podporný tím, ktorý by bol denno-denne prístupný v priestoroch materskej školy. A pokiaľ po vyštudovaní tohto odboru bude možnosť vytvoriť podporný tím práve v tejto materskej škole, určite budem iniciatívna aj ja, ale aj pani učiteľka, ktorá videla priamu činnosť a zhodnotila to veľmi pozitívne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reflexie študentov z absolvovania Súvislej praxe v roku 2023

Reflexie študentov z absolvovania Súvislej praxe v roku 2022

 

Výber z reflexií študentov 5SPV v AR 2021/2022


Výber z reflexií študentov 5SPV EFŠ zo Súvislej praxe 2021